Zamel montaż instalacji gazowych Zamel serwis lpg Zamel serwis lpg Zamel serwis lpg

Chip - Tuning

Zapraszamy wszystkich, którzy chcą zwiększyć osiągi swoich samochodów bez ingerencji w konstrukcję silnika. Oferujemy Państwu rewelacyjny system zwiększania mocy silnika. Proces polega na optymalizacji parametrów sterowania układów wtryskowych silników diesla wyposażonych w układy elektroniczne ECU.

Zamel Chiptuning jest to modyfikacja oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centrali sterującej (komputerze ECU) silnika. Samochód zasilany systemem wtryskowym posiada urządzenie nazywane jednostką sterującą lub sterownikiem, dla uproszczenia zwanej dalej ECU ( ang. engine control unit). ECU jest wyspecjalizowanym komputerem odpowiedzialnym za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. Aby parametry te były poprawne w każdych warunkach, ECU dysponuje mapą zasilania paliwem i sterowania zapłonem, określającą zgrubne wartości zasilania i sterowania dla panujących w silniku warunków (obrotów i podciśnienia kolektora). Specjalny program, również zapisany w ECU, przetwarza tę mapę, korygując ją w oparciu o wskazania szeregu różnych czujników zamontowanych w pojeździe.

Parametry wpisane do komputera sterującego,oraz program, zostały opracowane przez producenta z założeniem niepełnej optymalizacji. Dzieje się tak z kilku zasadniczych powodów:

Samochód musi wykazać się w miarę niskim zużyciem paliwa - normy określają dla jakich prędkości ( 90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i zużycie paliwa przy tych prędkościach na 4 i 5 biegu. Duże ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu ograniczenie zużycia paliwa w cyklu miejskim - jednak auto traci znacznie na elastyczności. Ale od dawna wiadomo że ludzie kupują coś, co przynajmniej z nazwy jest oszczędne - przyśpieszenie ma dla przeciętnego klienta znaczenie drugorzędne - stąd właśnie taka strategia postępowania producentów.

Program sterujący pracą silnika jest umieszczony w układzie scalonym EPROM i pierwotnie nie jest przygotowany do wymiany. Fabryka, która dostarcza samochody do wielu odbiorców na całym świecie musi brać pod uwagę liczne aspekty przyszłej eksploatacji samochodu. Niektóre z nich to: jakość paliwa na danym rynku, częstotliwość przeglądów, normy dotyczące czystości spalin, zwiększenie składki ubezpieczeniowej w związku z dużą mocą samochodu, ograniczenie dynamiki samochodu dla uzyskania małego zużycia paliwa w cyklach miejskich.Zdarza się, że samochód musi długo pracować pomimo uszkodzeń sterowania, jest zasilany paliwem złej jakości albo traktowany złymi olejami i zużytymi materiałami eksploatacyjnymi. Ten margines bezpieczeństwa z jednej strony ratuje przed awarią użytkowników, którzy nie do końca dbają o swój samochód i nie zapewniają mu dostatecznego serwisu, z drugirj jednak strony stosowanie przez producentów takich rozwiązań pociąga za sobą utratę mocy silnika. Margines ten wynosi nie mniej niż 15% dla samochodów bez sprężarki i ok. 50% (połowa mocy!) dla samochodów ze sprężarką (dane: GM/Opel).

Efekty jakie daje przeprowadzony chiptuning

  • wzrost mocy i momentu obrotowego o 20-30% dla samochodów turbo diesel
  • chiptuning zwiększa moc samochodu, ale głównie poprawia moment obrotowy i optymalizuje zasilanie silnika przy założeniu stosowania właściwego paliwa
  • chiptuning nie wpływa na trwałość silnika przy zachowaniu terminów wymian materiałów eksploatacyjnych
  • chiptuning nie zwiększa zużycia paliwa
  • chiptuning pozwala na nadanie indywidualnego charakteru pracy samochodu w seryjnym samochodzie

Wpływ mocy oraz momentu obrotowego na elestyczność silnika

Warto wytłumaczyć tutaj jedną istotną kwestię, większość ludzi interesuje moc maksymalna. Ale przecież nie jeździ się samochodem przy mocy maksymalnej, chyba że się jest rajdowcem. Moc maksymalną silnik osiąga tylko w zakresie maksymalnej prędkości obrotowej. Tak naprawdę moc maksymalna nie jest żadnym wyznacznikiem skuteczności jakiegokolwiek tuningu. Istotne jest to, że wóz osiągający przy 6000 obr./min. moc 100 KM, przy 3500 ma ich tylko 68, a przy 2500 zaledwie 47 (wartości przykładowe). Uzyskanie dobrego przyśpieszenia to wzmocnienie silnika w całym zakresie predkości obrotowej - choćby nawet moc max. pozostała bez zmian - auto wyrywa do przodu i bez kłopotu wygrywa z pozornie mocniejszymi przeciwnikami. Racjonalnym wyznacznikiem dynamiki silnika jest moment obrotowy. Z kolei wyznacznikiem sprawności i skuteczności jest średni wydatek mocy liczony jako średnia skuteczna moc ważona silnika w całym zakresie obrotów. Moc maksymalna ma znaczenie dla osiąganej prędkości maksymalnej - większa moc większa prędkość i odwrotnie.

Gwarancja producenta

Bardzo istotnym problemem jest kwestia gwarancji producenta.Jeżeli chip został wymieniony w Twoim komputerze to teoretycznie prowadzi to do utraty gwarancji. Jednak nasze modyfikacje wykonywane są w taki sposób aby były niewykrywalne sprzętem serwisowym danej marki samochodów przy standardowych testach statycznych, jakie przeprowadza się przy okazji przeglądów gwarancyjnych. Jednak bardziej zawansowane badanie egzaminerem (np. ewentualne testy dynamiczne wykonywane przy okazji zgłaszania usterek) mogą wykazywać różnice w stosunku do ustawień fabrycznych. Wynika z tego, że w trakcie normalnych bezroszczeniowych kontaktów z serwisem gwarancję można stracić co najwyżej jeżeli pochwali się tym, że modyfikacja znajduje się w komputerze. Inna kwestia to programy wpisane do komputera poprzez port diagnostyczny. W przypadku programów wpisanych do komputera przez port OBD2 (samochody od 2000 roku) serwis nie ma możliwości wykrycia modyfikacji, za wyjątkiem opisanych wcześniej ewentualnych testów dynamicznych, przy założeniu użycia bardzo zaawansowanego rodzaju egzaminera.

Jak to robimy

Cały proces chiptuningu składa się z kilku etapów:

  • pierwszy etap polega na pomiarze parametrów silnika przy ustawieniach fabrycznych
  • następnie następuje zczytanie oryginalnego programu ze sterownika przez złącze OBDII (w starszych pojazdach konieczne jest wyjęcie sterownika z samochodu)
  • po zczytaniu softu przeprowadzana jest jego modyfikacja przy użyciu specjalistycznego oprogramoawania
  • po modyfikacji program jest wczytywany ponownie do sterownika silnika, następnie dokonywany jest pomiar osiągów silnika na hamowni podwoziowej

Wszystkie pomiary wykonywane są na obciążeniwej hamowni podwoziwej firmy MAHA. Klient po przeprowadzonych pomiarach otrzymuje wydruki obrazujące osiągi silnika.

Masz pytanie, chcesz się dowiedzieć więcej?
Pisz auto@zamel.com.pl lub dzwoń 663 490 380

Serdecznie zapraszamy do współpracy.

ZAMEL Sp. z o.o.
21-500 Biała Podlaska
ul. Słowackiego 1
NIP: 537-23-49-871
Projekt i wykonanie: Orange Computers
tel.: +48 83 342-24-39
tel./fax +48 83 343-91-23
e-mail: zamel@zamel.com.pl
Odwiedzin: 289727