Zamel montaż instalacji gazowych Zamel serwis lpg Zamel serwis lpg Zamel serwis lpg

Porady

Dlaczego w aucie, którego silnik ma plastikowy kolektor ssący, zaleca się montaż wtrysku gazu, a nie zwykłej instalacji, która jest dużo tańsza?

Wielopunktowy wtrysk gazu jest instalacją, która podaje paliwo pod pewnym ciśnieniem (jego wartość uzależniona jest od modelu instalacji). Po pierwsze, sam fakt podania mieszanki paliwowej pod ciśnieniem zapobiega występowaniu zjawiska "wystrzałów", gdyż zostaje ona "wepchnięta" w okolice zaworów ssących, skąd nie może się już cofnąć. Po drugie, paliwo podawane jest osobno w okolice każdej komory spalania i również z tego powodu gaz nie krąży po kolektorze, co eliminuje ryzyko wystąpienia "strzałów". Jeżeli element ten wykonany jest z aluminium lub innego materiału odpornego na uszkodzenie, pojedynczy wybuch rzadko powoduje jego zniszczenie, a właściciel ma czas na usunięcie przyczyny wybuchów (np. wymianę kabli zapłonowych). Jeżeli natomiast kolektor jest wykonany z plastiku (większość obecnie produkowanych aut), pierwszy wybuch mieszanki może go uszkodzić. Dlatego do aut z plastikowym kolektorem zaleca się montaż wtrysku gazu. Instalacja ta kosztuje ok. 3,5 tysiąca złotych, ale jest bezpieczna dla nowoczesnej jednostki napędowej.

Dlaczego podczas jazdy na gazie okazjonalnie występują wybuchy w kolektorze i filtrze powietrza. Co jest przyczyną i jak temu zaradzić? Czy może być to niebezpieczne dla silnika?

Wybuchy mieszanki w kolektorze ssącym i filtrze powietrza mogą występować w samochodach wyposażonych w tradycyjną instalację gazową. Dzieje się tak czasem z powodu niewłaściwego wyregulowania instalacji, ale najczęściej przyczyną jest niesprawny układ zapłonowy silnika. Do zapalenia mieszanki gazowo-powietrznej potrzeba więcej energii, niż do zapalenia mieszanki benzynowo-powietrznej. Sprawny układ zapłonowy radzi sobie z niewielkim procentowo wzrostem obciążenia bez problemu. Jeśli jednak jest niewydolny, następuje "wypadanie zapłonów", gromadzenie się niespalonej mieszanki w kolektorze i ostatecznie jej wybuch. Najczęściej problem usuwa definitywnie wymiana kabli zapłonowych, które jeśli są zużyte, powodują nawet 50-proc. utratę energii wysyłanej z cewki zapłonowej.

Dlaczego do silników sterowanych elektronicznie potrzebny jest montaż instalacji gazowej z elektroniką?

Brak jednostki sterującej instalacją oznacza również brak szeregu innych elementów - np. silniczka krokowego regulującego poziom dopływu gazu do jednostki napędowej. Najprościej mówiąc: podczas gdy układ benzynowy precyzyjnie steruje składem mieszanki i ilością paliwa dostarczanego do silnika (co jest niezwykle istotne dla jego działania), po włączeniu niekompletnej instalacji gazowej silnik ma gorsze warunki pracy, niż gdyby wyposażony był w kiepski gaźnik i pracował na benzynie. Nie ma możliwości, aby taka instalacja poprawnie dozowała paliwo jednocześnie na biegu jałowym, jak i z obciążeniem. Efekt to szybkie zniszczenie katalizatora, prawdopodobne przegrzanie głowicy silnika, brak mocy, nierównomierna praca. Warto wspomnieć, że taka instalacja nawet teoretycznie nie spełnia obowiązujących przepisów dotyczących czystości spalin.

Dlaczego, gdy samochód jest rozpędzony do kilkudziesięciu kilometrów na godzinę podczas wciśnięcia sprzęgła (noga zdjęta z gazu), silnik gaśnie. Na postoju wszystko działa prawidłowo. Co robić?

Prawdopodobnie przyczyna jest banalna: w wielu autach wyposażonych w tradycyjną instalację pęd powietrza dostającego się do silnika podczas jazdy jest na tyle silny, że nadmiernie rozrzedza mieszankę gazową trafiającą do silnika i auto gaśnie, chyba że kierowca trzyma nogę na pedale gazu. Należy odwrócić plastikową rurę, którą silnik zasysa powietrze (zwykle z przodu pojazdu) tak, aby powietrze nie było do niej wdmuchiwane podczas jazdy, a tylko zasysane przez nią.

ZAMEL Sp. z o.o.
21-500 Biała Podlaska
ul. Słowackiego 1
NIP: 537-23-49-871
Projekt i wykonanie: Orange Computers
tel.: +48 83 342-24-39
tel./fax +48 83 343-91-23
e-mail: zamel@zamel.com.pl
Odwiedzin: 289727